Zawód hotelarza to przede wszystkim świadczenie usług na rzecz gości. To praca oparta na bezpośrednim kontakcie z drugim człowiekiem. Poszczególne stanowiska pracy w hotelu wymagają zróżnicowanych umiejętności, niemniej jednak łączą
je cechy, które powinny charakteryzować wszystkich hotelarzy. Potrzebne są:
- pozytywne nastawienie i uśmiech na twarzy,
- wysoka kultura osobista,
- życzliwość, uprzejmość, opanowanie,
- cierpliwość,
- energia,
- otwartość na nowe doświadczenia.
Podczas zgłębiania tajników hotelarstwa nauczysz się:
- organizować pracę działu recepcji i rezerwacji, służby parterowej, służby pięter,
- zasad przyjęć gości w hotelach,
- realizować zamówienia gości,
- rozróżniać rodzaje gości i ich potrzeby,
- realizować podstawowe i dodatkowe usługi w hotelach,
- jak działa gastronomia hotelowa,
- czynności związanych z obsługą gości od momentu ich pojawienia się w hotelu
do chwili wyjazdu, - sporządzać dokumentację hotelową.
Jak się uczymy?
Oprócz codziennych lekcji jeździmy także na wycieczki zawodowe, targi branżowe – turystyczne. Odwiedzamy hotele pabianickie, łódzkie, warszawskie i wrocławskie. Każdego roku uczniowie klas 3 i 4 hotelarskich biorą udział w konkursach i olimpiadach. Bierzemy udział w:
- Regionalnym Konkursie Wiedzy Hotelarskiej w Łodzi w hotelu Hilton,
- Międzyszkolnym Konkursie Wiedzy o Turystyce i Hotelarstwie w Elblągu,
- Olimpiadzie Wiedzy Hotelarskiej w Warszawie i w dalszym jej etapie w Kołobrzegu.
Uczniowie, którzy zakwalifikują się do etapu centralnego w Kołobrzegu, są zwalniani
z części teoretycznej egzaminu zawodowego.
W ramach dodatkowych umiejętności, na zajęciach zawodowych uzupełniających, będzie realizowany przedmiot OBSŁUGA BARMAŃSKA I KELNERSKA.
Podstawowe zadania i obowiązki barmana:
- przyrządzanie coctaili i innych napojów,
- przygotowywanie i serwowanie napojów alkoholowych i bezalkoholowych,
- przyrządzanie drinków,
- znajomość technik dekorowania drinków,
- wiedza o sommelierstwie (czytanie etykiet na butelkach, jakie szkło do jakiego wina, dobór wina do potraw),
- wiedza o baristyce (gatunki kaw i poprawne ich przygotowywanie),
- przestrzeganie zasad podawania napojów,
- obsługa gości, realizacja zamówień i życzeń,
- ścisłe przestrzeganie obowiązujących receptur, miar i wagi,
- mycie, polerowanie zastawy i szkła oraz wydawanie napoi wyłącznie w serwisach polerowanych,
- przestrzeganie wzorowej czystości, dbałość o estetykę i higienę ekspozycji barowej,
- codzienne rozliczanie sprzedaży i odprowadzanie utargu po zakończeniu działalności w danym dniu.
Podstawowe zadania i obowiązki kelnera:
- przygotowanie sali konsumpcyjnej do obsługi kelnerskiej (nakrywanie stołów, przygotowanie sztućców, szkła i naczyń) z uwzględnieniem pory dnia i rodzaju imprezy,
- doskonała znajomość karty menu i karty win,
- doradzanie przy wyborze potraw,
- wprowadzanie gości do restauracji i wskazywanie im wolnych miejsc,
- udzielanie informacji na temat składu potraw i sposobów ich przyrządzania,
- przyjmowanie zamówień od gości oraz wydawanie zleceń dla kuchni i bufetu,
- pobieranie potraw i napojów z kuchni lub bufetu,
- serwowanie zamówionych potraw gościom,
- profesjonalne składanie serwetek,
- znajomość technik nakrywania stołów bielizną stołową,
- znajomość zasad dekorowania stołów,
- przenoszenie tac i zastawy stołowej,
- znajomość metod obsługi:
– serwis niemiecki,
– serwis rosyjski,
– serwis francuski,
– serwis bufetowy,
- znajomość ogólnych zasad obsługi:
– kolejność podawania potraw i napojów,
– kolejność obsługi,
- zmiana nakryć, naczyń, obrusów i serwet w obecności gości, o ile zachodzi taka konieczność,
- sprzątanie ze stołów przy zachowaniu odpowiedniej kolejności i warunków higienicznych,
- umiejętność posługiwania się różnymi narzędziami do serwowania potraw,
- organizowanie obsługi przyjęć okolicznościowych.
Praktyki zawodowe trwają 8 tygodni. W ciągu całego 5-letniego pobytu w szkole będziecie mieć praktyki 2 razy po cztery tygodnie (w sumie 280 godzin).
Praktyki organizuje szkoła. Do dyspozycji mamy hotele pabianickie:
- Fabryka Wełny
- Willa Impresja
- Piemont
- Aviator
oraz łódzkie:
- Andel’s
- Novotel
- Hilton
Praktyki realizujemy również poza granicami kraju – nasze klasy hotelarskie już kilkakrotnie były na 2 – tygodniowych praktykach w hotelach w Grecji, a to dzięki realizacji projektów finansowanych z funduszy Unii Europejskiej.
Kwalifikacje zawodowe.
- OBSŁUGA GOŚCI W OBIEKCIE ŚWIADCZĄCYM USŁUGI HOTELARSKIE.
- REALIZACJA USŁUG W RECEPCJI.
Po zdanym egzaminie z danej kwalifikacji uczeń uzyskuje certyfikat kwalifikacji zawodowej wydany przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną, a następnie, po zdaniu wszystkich kwalifikacji, otrzymuje dyplom technika potwierdzający kwalifikacje
w zawodzie technik hotelarstwa.
PO UKOŃCZENIU TECHNIKUM HOTELARSKIEGO MOŻNA PRACOWAĆ:
- w recepcjach hoteli, moteli, pensjonatów, schronisk młodzieżowych, domów wycieczkowych,
- w działach rezerwacji tych obiektów,
- jako rezydenci w hotelach,
- jako przewodnicy turystyczni,
- jako piloci wycieczek krajowych i zagranicznych,
- na statkach wycieczkowych i promach w recepcji i sali restauracyjnej,
- jako stewardessy – po ukończeniu dodatkowych kursów,
- można również prowadzić własną działalność gospodarczą np. pensjonat, ośrodek agroturystyczny.
Można także podjąć studia na kierunkach:
- Turystyka i hotelarstwo na Uniwersytecie Łódzkim,
- Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii w Warszawie i w Poznaniu,
- Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Turystyki w Częstochowie.
Przedmiot rozszerzony: język angielski lub geografia.
Przedmioty uwzględniane rekrutacji: język polski, język angielski, matematyka, geografia.
Cykl kształcenia w technikum hotelarskim kończy się uzyskaniem dyplomu technika potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik hotelarstwa.